guanglong

det här är guanglong,mitt lilla fadderbarn. han är föräldrarlös, bor i norra kina och är tretton år. jag får en liten klump i magen av att han ser så ledsen ut. cyniska m tror dom har skickat en ledsen bild för att jag ska skicka mer pengar. tror ni det? och i brevet står det att han inte är så sportig men det bästa han vet är att spela schack, så himla hjärtskärande! lilla plutten! jag ska from nu bli världens bästa fadder. skicka massor av brev och presenter så kanske jag får en gladare bild nästa gång? 


tror ni han blir glad om han får en sån här tisha? och lite godis? han ska fanimej få m's gamla psp också. han använder ändå aldrig den! eller tror ni dom saknar elektricitet på barnhemmet?


happy friday hörni! nu drar jag till köpenhamn! det snöar visst rätt rejält så håll tummarna för att planet inte blir inställt! 

Kommentarer:

1 anonymie:

Klockren tshirt med en schackpjäs......om han nu gillar schack!!!!!


Guanglong 13 år och föräldralös i Kina.

Tjing för att inte vara i hans situation, klart han är vilsen i stoooora världen, lille grabben....

Brevväxlar ni..... Har du berättat för honom om Bobby Fischer, en av världens kändaste schackspelare?

Vad vill du el tror el hoppas att Guanglong gör när han är i din ålder?

Kul idéer i af. Kineserna invaderar alltmer så bra att hålla sig väl med dem....


Snön är på raketfart från Polen, det blåser och är iskallt och Kung Bore ser ut att ha vaknat ur sin slöa ljumma vår/höstsömn.

Köldknäppen är välkommen.

Svar: Nej jag har inte ännu börjat brevväxla. Tror inte den här organisationen översätter brev (vilket jag tycker är bra, vill inte att mina pengar ska gå till nån tolk) men jag tänkte köra google translate eller be min vän Joyce att översätta. Får se om han svarar ❤
johanna

2 anonymie:

Yes! Vad spännande!!!!!

3 helena m:

Söt kille! Själv är jag fadder till en liten tjej i Tibet. Har bara sett en bild o vet inte mkt om henne. Naturligtvis är hon jättesöt. O det känns bra att få bidra till hennes skolgång i en skola där man lär dem om deras kulturella tibetandka identitet o religion. Som jag förstår håller Hankineserna på att ta slut på allt sånt... det är ett överj- igt förtryck tydligen.
Finfina presenter killen får av dig!!!! Kram

Svar: Ååååå Tibet! Vilken organisation är detta? Vad fint att kunna bidra till detta? Har du hennes adress? Hon skulle nog bli jätteglad om du skickade ett av dina textilvykort 😊 kram
johanna

4 Helena M:

Svensk-Tibetanska Skol- och Kulturföreningen här i Stockholm. En liten org vilket känns bra, man kan ju hoppas att inte så mkt pengar går till byrÅkrati och administration då. De har byggt 108 skolor i Tibet. (108 heligt tal i Tibet)Ja jag ska engagera mig mer och kanske skriva till henne om det går!!! hon är nog tonåring nu förresten, det var flera år sen jag såg bilden.....

Svar: Häftigt! Jag är så himla nyfiken på Tibet! Vore intressant att veta mer! Kram
johanna

5 Helena M:

Nästa gång du åker till Indien kan du ju åka till Ladakh, längst upp i norr, mot gränsen till Tibet. Ett litet konungadöme med ungefär samma religion och kultur som Tibet. Det ligger på 4000 m ö h, vissa blir illamående och får huvudvärk första tiden. På 80-talet strapatsrikt att åka dit. Väldigt få bussar så vi fick muta den indiska militären och fick åka med i en transport. Bitvis var vägen fallfärdig pga kraftiga regn och man trodde bilen skulle störta ner i dalen.... Idag säkert mer välordnat och mera tillvänt till turister....Jag bodde som gäst i olika buddhistkloster och var med på morgonmeditationen kl 5 på morgonen. Det gick att lifta med olika lastbilar mm, även ortsbefolkningen gjorde det.
Landskapet (ovan trädgränsen) otroligt häftigt med nakna berg och dalar, lite som ett månlandskap. O överallt tempel och kloster och munkar och nunnor. Lokalbefolkningen i fantastiska folkloristiska dräkter etc. Jag tror du skulle gilla Ladakh!!!

Svar: Wow! 👍 Låter supercoolt!
johanna

Kommentera här: